امروز : 18 تیر 1403
معاونت تحقیقات و فناوری
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1395/11/19 - 08:55
  • 8
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZnVy

شرکت های دانش بنیان راهکار گذر از اقتصاد نفتی

دکتر قادری فر در برنامه " شکوه پیشرفت " رادیو گفت و گوتاکید کرد: کشور ما برای گذار از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد نفت پایه یا نوآور و فناورانه راهی ندارد مگر اینکه به شرکت های دانش بنیان فن آوری به عنوان زیربنای اقتصاد مقاومتی توجه ویژه ای داشته باشد.


برنامه " شکوه پیشرفت "  با موضوع (نقش و جایگاه نهادهای میانجی در پیشرفت پرشتاب علمی) دکتر قادری فر، مدیرکل تجاری سازی معاون علم وفن آوری ریاست جمهوری روانه آنتن شد.



  دکتر قادری فر اظهار کرد : قبل از برجام در شدیدترین تحریم های ظالمانه قرار داشتیم  و یک بهار علمی در کشور شکل گرفت که اساس آن خودباوری و غرورملی در دانشگاه ها بود که تولیدات علمی را به طرز چشمگیری افزایش داد.پسابرحام فرصتی است برای رشد فن آوری .به عبارت دیگر بحث انتقال تکنولوژی و خرید دانش و تکنولوژی مزیتی است که پس از برجام باید اجرایی شود.



وی تاکید کرد : در دوران پسابرجام باید به دنبال خرید فنی و تبادل فناورانه باشیم.به عنوان مثال به جای اینکه پژو مدل 15 سال پیش وارد کشور شود ، دانش طراحی و ساخت خودرو وارد کشور شود و خرید هواپیما نیز به دلیل فرسودگی ناوگان خوب است و  تقبیح نمی شود اما در کنار ورود هواپیمای مدرن به کشور باید دانش طراحی و استفاده از آن هم وارد کشور شود.



مدیرکل تجاری سازی معاون علم وفن آوری ریاست جمهوری اضافه کرد : موضوع " پیوست فن آوری " از سوی معاونت علمی و فن آوری رئیس جمهور به شورای انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور پیشنهاد شده است که هدف آن انتقال دانش و فن آوری به کشور است.



قادری با تاکید بر ضرورت ایجاد آمایش توسعه ای آموزش عالی ، عنوان کرد : در حال حاضر حدود 5 میلیون دانشجو داریم و اگر از امروز به فکر نباشیم که چطور می توانند در منظومه راهبردی علم ، فن آوری و نوآوری حرکت کنند ، در چندسال آینده با سونامی بیکاری 5میلیون دانش آموخته مواجه خواهیم شد.



وی علم ، صنعت و تجاری سازی را عناصر کلیدی در یک چرخه دانست و افزود : حلقه های این زنجیر بابد به هم متصل باشند.دانشگاه محل تولید علم و شرکت های دانش بنیان بسترهای تبدیل علم به فناری اند  و در همین راستا فن بازارها و نهادهای مالی مشاور که به عنوان ابزار های سیاستی در توسعه فن آوری و نوآوری محسوب می شوند باید ایجاد شوند.



مدیرکل تجاری سازی معاون علم وفن آوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد : ابزارهای سیاستگذاری مانند نظام مالیاتی ، تعرفه گذاری و جلوگیری از ورود کالای بی کیفیت از جمله مواردی هستند که باید رعایت شوند تا منافذ ورود بسته شود و از جهت داخلی نیز به فناور و نخبه ایرانی بها دهیم  تا شکاف های علمی ما با دنیا کاهش یابد.



قادری اظهار کرد : کشور ما برای گذار از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد نفت پایه یا نوآور و فناورانه راهی ندارد مگر اینکه به شرکت های دانش بنیان فن آوری به عنوان زیربنای اقتصاد مقاومتی توجه ویژه ای داشته باشد.


  • گروه خبری : اخبار مرکز رشد
  • کد خبر : 99259
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم